onsdag 3 mars 2010

Kontrollbehov

Jag har på senaste känt ett behov av att ta mer kontroll över mitt liv. Det behöver inte vara att jag gör så mycket mer, utan bara att jag tar ett aktivt beslut om vad jag spenderar min tid med. Så imorse gick jag upp vid sju (i och för sig hade Lovisa vaknat då, så jag hade inte så mycket val, men jag hade kunnat ligga kvar och låta Christian ta hand om henne innan jobbet). Jag åt frukost, klädde på mig, läste lite i Mormons bok och Historien om Sverige, ammade och vilade medan Lovisa tog en liten tupplur, och klockan var bara nio, lite drygt. Solen sken där ute, så det var ju bara att fortsätta på redan inslagen bana och klä på sig och gå ut. Det var verkligen härligt. Som om inte det var nog skottade jag en del med Lovisa som publik i vagnen.

Jag vet inte om det är bra eller dåligt med mitt behov av kontroll. I vissa fall är det lite jobbigt. Men jag tror att det är någonting bra i det här fallet. Jag förstår att det kanske inte alltid går att vara så på tårna som den här morgonen (åtminstone inte så länge man har barn), men det är något att sträva efter.

För övrigt känner jag att jag har fått lite mer lungn och ro inför det här att vara ensam hemma med barn. Förutom de emotionella grunderna till det, där jag helt enkelt bara känner ett större inre lugn, tror jag att det finns två stora anledningar till det.

1.2.
(Fast i omvänd ordning)

3 kommentarer:

Sofie sa...

underbar Lovisa-bild såklart ;D

Sissel sa...

en söt tjej med socker på - mums!

The Lorentz Family sa...

Jag håller med dig. Har känt det starkt på senaste tiden att jag behöver ta kontroll över mitt liv lite mer, annars kommer det bara springa på och jag kommer tappa bort mig själv. Heja dig och tack för påminnelsen!

Ni är för söta :)

Kram Linda