måndag 29 mars 2010

Bloggtystnad/Läsning

Känner att jag är lite av en sporadisk bloggare. Ibland känner jag för att skriva flera inlägg på en dag för att sedan inte skriva någonting på flera veckor. På senaste tiden har det haft en tydlig orsak. Jag har läst! Ända sedan jag var liten har jag älskat böcker. Men sen jag började högskolan har jag inte läst så mycket. Det blev liksom inte avkoppling längre eftersom man satt och läste så mycket under skoltid. Men nu har jag, på ganska kort tid läst två böcker.

Den första var den tredje boken i Twilight-serien. Jag hade redan sett filmerna, så jag kände inte för att ödsla tid på att läsa dem också. Vilken tonårs-flashback det var! Jag kan väl inte tycka att det var den bästa litteratur jag läst, men den är fängslande och tar upp mycket av den passion man kan känna som tonåring. I slutet av boken kunde jag bara känna: Vilken tur att mina tonår är över!

Den andra boken var klassikern Jane Eyre. Den fängslades jag av lika mycket, och läste närhelst jag kunde. En mycket bra bok. Som Jane Austens böcker fast med mera bett i. När jag läste klart den imorse började jag surfa runt på You Tube och hittade en massa klipp från olika filmatiseringar av boken. Jag har tidigare sett versionen de gjorde 2006 och gillade den. I de flesta andra versioner tyckte jag att kärleksparet var för omaka. Kanske är lite romantiserat på det sättet i 2006 års version eftersom Mr Rochester är hyfsat attraktiv fast han enligt boken inte var särskilt vacker. Men jag tänker att han ju blev vacker i Janes ögon och det är det som förmedlas i filmen... kanske!? För den som är insatt kommer här frieriet, som inte bara är en kärleksförklaring utan också en jämlikhetsförklaring:

1 kommentar:

Noomi sa...

Evelina, jag såg det också när jag läste ditt inlägg haha. Vad roligt att vi skriver om precis samma sak, samma dag :) Och- Jane Eyre är för övrigt en underbar film!