tisdag 16 mars 2010

9 månader

I nio månader har vi fått ha denna vackra flicka hos oss. Nio månader är en milstolpe i och med att hon nu har varit utanför magen lika länge som hon var inuti. Mycket har hänt under den tiden.

I början låg hon så stilla och sov för det mesta. Nu har hon till och med lärt sig gå. Att hon skulle bli en sån där tidig knatare hade jag inte trott. Rekordet slogs nog idag när hon gick kanske 8 meter hos sin mormor och morfar, inkl två mattkanter. Hon upptäcker verkligen världen. I bilen idag gav jag henne en vante som egentligen inte är någon vidare kul leksak. Men det var som att hon tänkte "Aha! Intressant... en sån sak har jag aldrig sett förut, den vill jag utforska".

Språket utvecklas också, och igår tyckte jag att det lät som att hon försökte säga vatten. Det var när jag höll fram hennes mugg och sa "vatten", då ändrades hennes "dadadada" till ett "dade". Vokalerna var på plats i alla fall.

Hon skrattar när man busar med henne, när hon ser sig själv i spegeln eller på bild eller när man dansar runt. Fast roligast är Alice och Felicia. Jag försöker göra samma saker, men det blir aldrig lika kul.

Hennes handviftningar har jag börjat kunna tolka som vinkningar också. Är hon på gott humör kan man till och med få dubbel-vinkningen!

Det känns verkligen fantastiskt att få ha henne, och jag skulle inte byta henne mot något i världen! Är så glad att jag tagit chansen att skaffa barn. Till andra som har den möjligheten vill jag varmt rekommendera det.

4 kommentarer:

Sofie sa...

UNDERBART

Sissel sa...

vilken lycka att lovisa kom till er!

AL sa...

det märkliga med att ha barn är att varje fas/ålder bara blir bättre eller hur? härligt att du tycker det är underbart.

Alexandra sa...

En fantastiskt go och duktig liten tjej! Tack för trevligt besök idag! :)