onsdag 23 mars 2011

Språkutveckling del ?

Som logoped blir man ju faktiskt lite skadad i lyssnandet på sitt barn. Men det är ju så roligt. Jag kom på att det var det här som fick in mig på banan till att plugga till logoped. Jag gick i tvåan på gymnasiet och lillasyster Alice var lika gammal som Lovisa är nu, och språket bara exploderade. Jag tyckte att det var så fascinerande att jag bestämde mig för att göra mitt projektarbete om barns språkutveckling.

Och här är vi! Jag lyssnar efter vilka ljud Lovisa har, försöker få ihop vilka processer hon använder sig av, vilka ljud som substitueras och om det skiljer sig i olika positioner i ordet. Sen räknar jag ord också. Idag sa hon: "Isha åsså kala tatiss" (Lovisa vill också skala potatis). Fyraordssatser innan två år känns betryggande, ingen orsak för oro.

Hon har lite klurigheter för sig också. När vi kom hem bad jag henne att lägga sin mössa i lådan där hon har sina saker. På det svarade hon: "Mammas tur!"

1 kommentar:

Anonym sa...

Spännande! Tycker hennes språkutv låter alldeles strålande. Roligt att ses sist. Hon är verkligen underbar!

kramar
Karolina