söndag 18 januari 2009

What to promise

Söndag är här och det känns jätteskönt. Efter att ha kommit hem från väldigt bra möten i kyrkan så känner jag mig trött och redo att vila inför veckan som kommer. Bra med en vilodag/vecka. När jag precis stod och diskade kände jag mig tacksam för att slippa behöva jobba/plugga eller på annat liknande sätt försöka vara produktiv idag. Jag tror att detta kan göra mycket för att motverka utbrändhet. Vissa säger "I'd rather burn out than fade away", men jag säger, "Se till att göra varken eller, det är mest hållbart i längden!"

Senaste dagarna har jag fastnat i en annan värld. 1830-talets Frankrike och Marseille har fått mig i ett järngrepp. Genom Alexandre Dumas epos "The Count of Monte Cristo" upplever jag litteraturens storhet. Att få uppleva en "personlig utvecklingsbok" i formen av en mycket gripande och medryckande historia är skönt. Bra romaner har fått sin position i (mitt) universum befäst. Inte sällan när man läser bra böcker stöter man på bra saker som man gärna vill komma ihåg, och denna gång har jag bestämt mig för att markera alla go´bitar. Det första av denna kategori jag markerade var Mercédès som sa: "I only promise what I am sure of being able to give." Dagens lektion är att följa hennes exempel.

2 kommentarer:

Vanim sa...

hmm. det är ett väldigt bra citat. Man ska ju försöka undvika att göra människor besvikna och att det gör man ju bäst genom att inte lova mer än vad man kan klara av.

Hoppas ni har det bra. kram.

AL sa...

Ja, att leva inom sina tillgångar gäller ju inte bara pengar... du kan inte ge av det du inte har av annat heller.