torsdag 8 april 2010

Klipp

Med dagens erfarenhet i bakfickan måste jag säga: Gå till tandläkaren!

Jag fick en standby-tid på Sabbatsberg, det innebär att undersökningskostnaden bara blev 300 kronor. Lyckligtvis hade tandläkaren, som för övrigt såg ut som tandläkarvarianten av Patrick Dempsey, ni vet tjockt brunt hår, lite skäggstubb, amerikan faktiskt och hette Dr Washburn, hur Hollywood låter inte det... Han, i alla fall hade också tid att ta bort tandsten i munnen, vilket innebär att jag slipper gå till tandhygienisten vid ett annat tillfälle. Det kostade 370 kr. Motsvarande hygienist besök hade kostat 650+. Sen är det ju så fiffigt att det finns ett tandvårdsbidrag på 300 kr/år för alla mellan 20 och 29 år, över det och under 75 är det 150 kr/år. Varje bidrag är sedan giltigt i två år. Det innebar att jag hade 600 kr i bidrag att använda mig av.

Alltså: Jag betalade 70 kronor för en tandläkarundersökning och borttagning av tandsten! Normalt sett, utan bidrag och standbytid, hade det kostat 1010 kronor! Hade jag behövt gå separat till tandhygienisten hade det hamnat på 1200 åtminstone, plus extra resa. Det kändes verkligen som att jag fick valuta för pengarna.

Standby-tider finns på Folktandvårdens hemsida. Oavsett om det funkar så där sista minuten eller ej, se till att använda er av bidraget! Det är det värt!

Inga kommentarer: